Portraits in Blues 106: WALTER “SHAKEY” HORTON. Deel 1: Cotton Patch Hotfoot.

Presentatie: Guy Van Looy.

Multimedia voordracht op dinsdag 31 mei om 20u. op de tweede verdieping van Den Bengel, Grote Markt, Antwerpen.

Sinds de jaren dertig was West-Memphis een muzikale biotoop voor belangrijke namen uit de blueswereld: The Memphis Jugband, Memphis Minnie, Furry Lewis, B.B. King, Sonny Boy Williamson (Rice Miller) én Walter ‘Shakey’ Horton. Hij was een muzikant met een ziel vol van melancholie en omringde zich graag met vrienden, muzikanten uit zijn kindertijd zoals Floyd Jones, Eddie Taylor, Joe Harper en Carey Bell bijvoorbeeld. Zijn mondharmonicaspel is delicaat, met een licht vibrato, golvend als het ware, met zwevende noten en met een zeer sterk gevoel voor melodie én relaxte swing. Onder impuls van Eddie Taylor kwam hij naar Chicago. De South Side bood hem kleine, muffe en nauwe appartementjes waar hij vaak van zijn geld werd beroofd. Zijn psychische kwetsbaarheid werd in de opnamestudio de rode draad in veel van zijn bluesvertolkingen, ‘Trouble In Mind’ bijvoorbeeld. Walter ‘Shakey’ Horton was misschien een ‘slome schuifelaar’, ‘Shakey’ zoals hij genoemd werd, maar tevens een geniaal muzikant, die vanuit West-Memphis zijn oude wondes en de vele jaren van innerlijke pijn naar de blues vertaalde en meebracht naar de vlooienmarkt van Maxwell Street in het oude, winterse Chicago! Deze industriestad werd zijn thuisbasis en heel wat bluesclubs openden hun deuren voor hem en zijn vrienden-muzikanten zoals gitarist Eddie Taylor, mandolinist Johnny Young, pianist Sunnyland Slim, zangeres Koko Taylor en zo vele anderen. Big Walter Horton en Little Walter bliezen letterlijk nieuw leven in hun instrument en waren de twee vernieuwers van ‘the French Harp’, de chromatische mondharmonica met al haar muzikale aspecten, van de na-oorlogse moderne Chicagoblues. Laat u vanavond aanvuren of ontroeren door Walter ‘Shakey’ Horton!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *