Multimedia voordracht op dinsdag 30 januari om 20u. op de tweede verdieping van Den Bengel, Grote Markt, Antwerpen.

Presentatie: Guy Van Looy.

In de jaren zestig van de vorige eeuw ontstond er in Engeland een echte blues revival waarvan Alexis Korner de leidinggevende figuur was. Afro-Amerikaanse bluesmuzikanten zoals J.B. Lenoir, Elmore James, Muddy Waters en Howlin’ Wolf waren idolen voor veel jonge Britse muzikanten. Het blanke publiek ontdekte Muddy Waters pas toen hij ouder geworden was en noemden hem een Amerikaans volkszanger (dixit Marshall Chess). Marshall Chess reisde in die periode naar Engeland en sloot platencontracten af met Pye Records en Marble Arch, labels die toen de Afro-Amerikaanse blues verspreidden in Europa. We laten hem vanavond zelf aan het woord. In 1969 was nagenoeg de voltallige band van Peter Green’s Fleetwood Mac in de Ter-Mar studio’s van Chess in Chicago, samen met Walter ‘Shakey’ Horton, Otis Spann, Willie Dixon, Buddy Guy en J.T. Brown om het legendarische album ‘Blues Jam At Chess’ op te nemen. John Mayall verbleef toen in de V.S en nam deel aan opnamen met de obscure mondharmonicaspeler Shakey Jake Harris voor zijn albium ‘The Devil’s Harmonica’. De elpee ‘The Turning Point’ van John Mayall werd een scharnierpunt in zijn carrière, maar ook in de Britse blues! Gitarist John Mark en saxofonist Johnny Almond waren de drijvende krachten op dit bijna intimistisch album. Wie zich vanavond wil laten overtuigen door de blanke blues die met hart en ziel vertolkt wordt, mag The British Blues Connection zeker niet missen!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *