Op dinsdag 30 april om 20u. in Den Bengel, Grote Markt, Antwerpen:

Multimedia-voordracht door Frank Vermorgen

Billy Eckstine begint zijn loopbaan in 1939 bij het orkest van Earl Hines als trompetspeler en vocalist. In 1944 richt hij zijn eigen orkest op met vooral jeugdige muzikanten zoals Dizzy Gillespie, Dexter Gordon, Miles Davis, Art Blakey, Charlie Parker en Fats Navarro en verder de vocaliste Sarah Vaughan die Eckstine ontdekt had in het Apollo Theater en bij de band van Earl Hines debuteerde alvorens naar de band van Eckstine over te stappen. Sarah Vaughan, die bij de band van Earl Hines als pianiste de dienst uitmaakte, verlaat deze band nadat Earl Hines Cliff Smalls als trombone- en pianospeler in dienst had genomen. Bij Eckstine maakt ze in 1944 haar debuut op de plaat met het nummer “I’ll Wait and Pray”. Maar ook bij Billy Eckstine houdt ze het na een jaar voor bekeken en ze begint een solocarrière, alhoewel zij haar ganse loopbaan opnamen blijft maken met de vocalist Billy Eckstine. We laten twee uitzonderlijke vocalisten zien en horen, maar u moet ook weten wat Dizzy Gilllespie in zijn autobiografie To Be or Not to Bop vertelt over de tijd die hij doorbracht bij de Billy Eckstine Band: “There was no band that sounded like Billy Eckstine’s, our attack was strong, and we were playing bebop, the modern style. No other band like this one existed in the world”. Swing verzekerd!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *