Op dinsdag 14 mei om 20u. in Den Bengel, Grote Markt, Antwerpen:

multimedia-voordracht door Guy Van Looy.

Clarence ’Gatemouth’ Brown wordt in 1924 in Orange, Texas geboren. Zijn vader ‘Fiddlin’ Tom Brown was van Mississippi afkomstig en een geboren zwerver. Thuis waren er platen van Blind Boy Fuller en Tampa Red, maar de jonge Clarence Brown put zijn inspiratie meer uit bigbands. Hij leert frazeren op de gitaar zoals je dat op een blaasinstrument doet. Hij maakt zijn debuut in een locale band met de eigenaardige naam The Gay Swingsters. W.M. Bimbo and the Brownskin Models maakten in 1940 deel uit van een roadshow waarin de toen 16-jarige Clarence Brown musiceert. Na de tweede wereldoorlog verblijft hij in San Antonio en speelt samen met de Horthudge Bigband waarmee hij optreedt in de Keyhole Club. Op 21 augustus 1947 maakt hij zijn eerste plaatopnamen met de band van tenorist Maxwell Davis en twee jaar later met die van Jack McVea. Tot 1959 vinden we hem terug in de opnamestudio’s van Houston, met als begeleiders o.a. de tenoristen Wilmer Shakesliner, Johnny Board, Arnett Cobb en de verduiveld goede pianist Paul Monday, die in zijn band een vaste waarde wordt. Ook met de Al Grey All Stars weet hij ons muzikaal te verrassen. T-Bone Walker was Clarence Browns muzikale mentor, wiens invloed in zijn gitaarspel terug te vinden. Door zijn grote muzikale beheersing, zowel op de gitaar, de mondharmonica als op de elektrisch versterkte viool, zijn gevoel voor timing en het gebruik van de dynamiek van zijn instrument, behoort hij tot de grootste na-oorlogse exponenten van de muzikale traditie uit Texas, waaronder ook de blues. De jaren zestig brengen hem naar Nashville. In 1964 neemt hij een uitstekende versie op van Gershwins Summertime, een single die op het obscure Cue-label verschijnt. Hij komt 12-maal naar Europa, maakt verschillende albums voor het Franse Black and Blue label en staat in 1973 op het podium van Montreux. Een jaar later begeleidt hij Professor Longhair op diens album ‘Rock’N’Roll Gumbo’. In 1992 speelt hij wonderbaarlijk viool aan de zijde van Ali Farka Touré en Ry Cooder in het prachtige ’Ai Du’, waar oude Afrikaanse traditie samensmelt met die uit Europa. Clarence Browns muzikaal palmares is indrukwekkend. Vanavond is hij te gast bij de Antwerpse Jazz Club. Een avond om niet te vergeten!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *