Portraits in Blues 100: CLARENCE ‘GATEMOUTH’ BROWN, deel 4: Born in Louisiana…

Presentatie: Guy Van Looy.

Multimedia voordracht op dinsdag 12 oktober om 20:00u. op de 2de verdieping van DEN BENGEL, Grote Markt, Antwerpen.

De country-muziek uit Texas, bijna gelijkwaardig aan de Western Swing, samen met de buitengewone vermenging van een jazzy blazerssectie met traditionele snaarinstrumenten, dáár ligt de muzikale biotoop van Clarence ’Gatemouth’ Brown. ‘Ik speelde landelijke muziek vóór ik de Blues speelde’, zei Clarence Brown daarover. In zijn handen kreunt de viool als het ware, zoals de oude Blues uit Texas ooit kreunde over het desolate landschap. Hij putte muzikale inspiratie uit de bigbands van Count Basie, Lionel Hampton en Woody Herman. Zijn frazering op gitaar is vergelijkbaar met die op blaasinstrumenten. De jonge Clarence Brown debuteerde bij de Gay Swingsters en nadien bij Bimbo & The Brownskin Models. In 1947 kende hij eindelijk zijn doorbraak onder de muzikale vleugels van nachtclubeigenaar Don Robey en was T-Bone Walker zijn grootste muzikale rivaal. Zijn Nashville-sessies uit 1965 zijn ondertussen legendarisch en zijn single-opname van ‘Summertime’ op het Cue-label, haast onvindbaar. Zijn onweerstaanbaar verlangen naar vrijheid voor het vertolken van Jazz én Blues, maken van hem één van de grootste vertolkers van die genres. Laat u vanavond opnieuw verwennen door een icoon van de Texas Blues: Clarence ’Gatemouth’ Brown!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *